Welcome to my blog

Welcome Slideshow: Memoriku’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 2 cities Langkawi and Shah Alam was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

Thursday 4 August 2011


SEKEJAPNYA MASA BERLALU
Sekejapnya  rasa  masa  berlalu, pejam mata celik mata, hari berganti minggu, minggu berganti bulan, bulan berganti tahun, umur pula semakin meningkat , usia semakin tua.  Apa perancangan kita seterusnya sama ada untuk dunia dan akhirat.   Setiap hari kita mencari rezeki untuk meneruskan kehidupan di dunia ini.  Untuk bekalan akhirat pula kita disuruh buat perkara yang disuruh dan tinggal  perkara yang ditegah dan hidup ini pasti diberkati.  Andainya kita  memahami hakikat kehidupan ini, ia akan menjadi lebih indah dan sentiasa bersemangat untuk meneruskannya.  Kita seharusnya sentiasa beringat bahawa ajal maut tidak mengenal usia, tidak mengira tempat dan lokasi.  Oleh itu, seharusnya kita muhasabah diri dan kita dituntut untuk merebut  lima peluang sebelum tiba lima rintangan iaitu waktu kaya sebelum miskin, waktu senang sebelum sibuk, waktu sihat sebelum sakit, waktu muda sebelum tua dan waktu hidup sebelum mati.
Oleh itu jalan yang selamat ialah dengan berpegang kepada prinsip bahawa seseorang itu seharusnya bekerja seolah-olah kita akan hidup selama-lamanya dan beribadah seolah-olah kita akan mati pada esok hari.

No comments:

Post a Comment