Welcome to my blog

Welcome Slideshow: Memoriku’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to 2 cities Langkawi and Shah Alam was created by TripAdvisor. See another Malaysia slideshow. Create your own stunning slideshow with our free photo slideshow maker.

Friday 5 August 2011

 NOTA BUAT DIRIKU
Pada hematku lupa diri dan lupa daratan berpunca kerana lupa Allah, lupakan nabi  dan lupakan islam.  Allah adalah sumber segala-galanya.  Allah memberikan kita nyawa, akal dan kesihatan supaya kita dapat hidup dengan sempurna.  Allah memberikan kita rahmat dan nikmat agar kita dapat bersyukur kepadaNya.  Allah membeerikan kita hayat dan kehidupan agar kita dapat melakukan ibadah kepadaNya dan berkhidmat semula untuk manusia. Allah memberikan kita sedikit ujian dan cabaran agar manusia menggunakan kekuatan akal dan hati memiliki ikhtiar supaya kekuatan iman dan taqwa bertambah.  Allah memilih nabi Muhammad SAW supaya kita ada sumber contoh dan ikutan.  Kita diberikan naluri dan nafsu disamping akal dan kalbu agar manusia dapat mempunyai contoh ikutan dan sumber teladan yang baik.  Manusia akan lupa diri dan hilang pertimbangan jika teladan tidak ada.
Dirumah, ibubapa adalah teladan kita, di sekolah guru  adalah pendidik kita, di pejabat ketua adalah sumber ikutan kita.  Dalam negara pemimpin adalah rujukan kita.  Tanpa teladan manusia hilang sempadan.  Tanpa teladan manusia akan melampaui batas.  Dan tanpa batasan dalam hidup manusia akan bebas.  Nafsu dan naluri jadi ikutan.  Akhirnya keinsanan hilang, sebaliknya kehaiwanan yang lahir.
Allah berikan islam supaya kita dapat hidup ddengan baik.  Islam mengajar kita menjadi amanah, adil, ikhlas, tulus dan telus. Islam bukan sekadar agama yang sifatnya rohaniah, yang menghubungkan manusia dengan yang ghaib  tetapi islam juga mendidik manusia supaya berjiwa hamba dan berperanan sebagai khalifah supaya rahmat dan nikmat Allah dapat diuruskan dengan baik.  Tanpa jiwa kehambaan yang tinggi manusia akan ingkar dan tidak beersyukur.  Inilah yang menyebabkan manusia sombong, takbur dan tidak tunduk dan patuh kepada pedoman Allah. 

No comments:

Post a Comment